Meest gestelde vragen
FAQ
- Wordt de wijziging van de pensioenrichtleeftijd naar 67 jaar in de nieuwe regeling van Atos ook in de oude ‘Atos ML/BP regeling’ bij SPA ingevoerd?
Nee, de standaard pensioenleeftijd in Atos ML/BP blijft vooralsnog 65 jaar. Wel is het mogelijk om de pensioeningangsdatum uit te stellen tot maximaal 67 jaar. Je hebt dus de mogelijkheid het Atos ML/BP pensioen tegelijk met het pensioen uit de nieuwe regeling in te laten gaan. Je dient dit tijdig aan te geven bij de pensioenuitvoerder Achmea Pensioenservices.
- Blijft de beschikbare premieregeling in de Atos ML/BP regeling bestaan?
- Hoe kan ik de waarde van mijn kapitaal in de beschikbare premieregeling in Atos ML/BP bepalen?
Als iemand deze informatie per kwartaal wil ontvangen dan kan hij dat verzoeken bij SPA.
- Wat zijn de gevolgen voor UPO’s en andere communicatie en informatie?
Omdat de opbouw van je pensioen bij het pensioenfonds stopt, word je in plaats van een (actieve) deelnemer een ‘gewezen deelnemer’, ook wel ‘slaper’ genoemd. In 2019 ontving iedereen die per 1 januari 2019 gewezen deelnemer/slaper was een Uniform Pensioen Overzicht (UPO). In de jaren daarna krijg je het UPO nog maar 1 x per 5 jaar toegestuurd, maar je kan het wel opvragen als je dat wil. Gewezen deelnemers kunnen hun pensioenrechten echter inzien op www.mijnpensioenoverzicht.nl. en die gegevens zijn ook actueler dan die in het UPO dat je zou kunnen opvragen. Wij adviseren dan ook om het pensioenregister te raadplegen voor gegevens over je pensioen en de toekomstscenario's die daarin besproken worden en inzichtelijk worden gemaakt. Wil je toch een UPO opvragen stuur dan een e-mail naar pensioenfondsatos@achmea.nl. met vermelding van je naam, je geboortedatum en deelnemersnummer.
Het kwartaaloverzicht met informatie over je aantallen units in de beleggingsfondsen in de Atos BP regeling wordt vanaf 2014 een jaaroverzicht. In september van elk jaar vind een zogenaamde ‘rebalance’ plaats in verband met je deelname aan het beleggingsprofiel Life Cycle. Het jaaroverzicht wordt na de ‘rebalance’ verzonden.
Wat betreft de overige communicatie zullen we je in de toekomst, ook om de kosten zo laag mogelijk te houden, zoveel mogelijk blijven berichten door middel van onze website www.pensioenfondsatos.nl en per e-mail.
- Wanneer worden deelnemers met een lopend verzoek tot waardeoverdracht geinformeerd?
- Wat bedragen de uitvoeringskosten in de oude en de nieuwe situatie?
- Wat gebeurt er met de gesloten Atos ''ML/BP regeling'' als iedereen 100 jaar oud wordt?
- Hoe hoog is de dekkingsgraad van het Atos Pensioenfonds nu?
- Na beeindiging van mijn deelname aan de Atos BP regeling per 1 januari 2014 wegens het sluiten van het fonds is mijn kapitaal gedaald op mijn kwartaaloverzicht ATOS Beschikbare Premie (ATOS BP). Hoe kan dat?
- Wordt er geen nabestaandenpensioen opgebouwd?
- Als ik kies voor uitruil nabestaandenpensioen na vertrek bij Atos en geen waardeoverdracht kan omdat de dekkingsgraad te laag is, blijft de waarde van mijn opgebouwde pensioen dan gelijk aan de waarde op het moment dat ik overdracht heb aangevraagd?
- In verband met het invullen van de belastingaangifte heb ik mijn pensioenoverzicht nodig (Ik ben niet meer in dienst bij Atos).
- Worden adres- en naamswijzigingen in het systeem van Atos doorgegeven aan de verschillende systemen, dus ook aan het pensioenfonds?
- Ik heb begrepen dat waardeoverdracht naar een nieuwe werkgever niet mogelijk is, indien de dekkingsgraad lager is dan 100% en dat het pensioenfonds mij informeert indien dat wel mogelijk is.
- Mag ik iemand begunstigen via mijn testament?
Voor de bestemming van het pensioenkapitaal geldt het pensioenreglement.
Bepalingen in een testament spelen geen rol.